Exhibition: La Maison. Tourbes, France
July-August 2019.
Artworks from the exhibition.
ContexteJe suis très heureux de présenter mes tableaux cet été à La Maison à Tourbes. Au moment où je suis entré dans ce restaurant, j'ai pu imaginer mes peintures sur les murs. Je pensais que ce serait un mariage parfait entre mes tableaux et l'ambiance de ce resto. J'espère que Damien et Florence sont d'accord avec moi! Comme vous savez La Maison a été reconnue dans le Guide Michelin comme destination gastronomique dans la région, alors je suis fier d’être exposé sur leurs murs.
Je ne vous mens pas, je suis un gars chanceux. 10 mois par ans, je travaille comme professeur d’Arts Plastiques dans une lycée Canadien. Chaque été ma famille et moi partons pour le Midi de la Franceå Pézenas, où nous avons un appartement. Cette région est vraiment un coup de coeur pour ma famille. J’y conserve un petit atelier portable: ma boîte de peinture, des pinceaux, un chevalet portable, une agrafeuse et des morceaux de bois. Je prépare mes toiles en avance au Canada, et les apporte avec moi dans un tube d’architecte pendant le trajet en avion. Dès que je déplie les toiles, c'est parti. J'ai presque le même procédé que dans les montagnes Rocheuses Canadiennes. Je peins en plein air. Certaines de mes plus grandes influences, comme Cézanne, Van Gogh et Picasso, ont bien sûr travaillé dans le sud de la France. Ils ont choisi les paysages de Provence, qui m’ont inspiré. J'ai aussi surtout commencé à faire des liens entre Picasso et Cézanne. Cette exposition présente également d'autres vues, pas uniquement des toits. Au Canada, je suis principalement connu pour mes peintures des montagnes Rocheuses. Je suis membre de la plus vieille société provinciale des artistes Il y avait pour moi de nouveaux défis avec un nouveau paysage en France. Comme mon épouse Holly le décrit, je devais découvrir une nouvelle verticale comme les montagnes de chez moi. Finalement, j'ai trouvé "ma verticale" dans les églises des villages en “circulade” de notre région d’adoption. Dernièrement, le travail que j’ai fait en France a beaucoup changé. Parce qu’il fait chaud ici, et que beaucoup de gens ont des “terrasses tropéziennes” sur leur toit, j'ai commencé à peindre depuis les balcons de nos amis.Les toits du village m’ont considérablement inspiré , et ca ce voit! Dès que j'ai commencé ces peintures, j'ai été surpris par ce qui me semblait être un manque total de logique dans la construction des maisons du village, mais en fait les anciens étaient vraiment logiques à cette époque. Ces toits étaient parfaitement imparfaits, et j’adore. Les peintures de cette exposition ont fait un voyage incroyable. Elles ont été créées entre 2013 et 2019, mais la plupart ont été peintes l'été dernier. Elles ont fait des allers retours entre la France et le Canada. L'été dernier, en retournant au Canada, j’ai enroulé et placés mes tableaux dans le tube en plastique d'architecte qui a été perdu par la compagnie aérienne Il y avait huit toiles dans ce tube. C'était une catastrophe! Après de nombreuses recherches , il m’a été renvoyé quinze jours plus tard! Quinze jours! C'était une éternité. Depuis j'ai travaillé sur chaque pièce dans mon atelier, et ensuite je les ai faites encadrer et réexpédier en France pour cette exposition. Ces tableaux ont pas mal voyagé avant d’être exposés sur les murs de La Maison à Tourbes. |
BackgroundI won't lie to you, I am such a lucky guy! Each summer for the past 10 years, my family and I leave Canada for the South of France — where we live during the summer (I know right!). Over those ten years, I have done a number of paintings. At first, so we could decorate the walls, but now it is a part of my professional practice. In France, I keep a mini-studio: a box of paint, brushes, portable easel, staple gun and wooden stretcher bars. I prepare my canvases in Canada and bring them with me on the plane ride in an architect’s tube. Once I have re-stretched the canvasses, off I go. My process is essentially the same as in the Canadian Rockies, I paint out-doors in the elements. Some of my biggest influences like Cézanne, Van Gogh and Picasso famously worked in the South of France — so I feel like their spirits are out there with me. I am not painting to re-create anything that was already done. I am aware of their journeys, but not imitating anyone. My work comes from the sum total of my own creative experiences.
Lately, there have been some big changes to the work I’ve done in France. I have started painting from the rooftops. Some of our friends have terraces in their homes and I began to become very inspired. Their homes have terraces called “Tropeziennes” (like St. Tropez). To make a Tropezienne involves taking out part of your roof, waterproofing it and making a huge open air roof top balcony. There is also a delicious French pastry called a Tropezienne , but that’s a conversation for another day. I became a little bit obsessed with painting rooftops. Once I began these paintings, I was taken in by the total lack of logic in their our village's construction, It seems at first totally chaotic. In reality, it was totally logical. These rooftops were in fact perfectly imperfect. This exhibit also features other views from around the region. In Canada, I am generally known for my paintings of the Rocky Mountains. When I first began painting in earnest in France, I struggled. There were new challenges with a different landscape found in France. As my wife Holly described it, I had to "discover a new vertical like the mountains from home." I found "my vertical" in the churches of the villages of our region. Many pieces in this show exploring those compostions. The paintings in this exhibit have been on an incredible journey. Created between 2013-2019, the majority were painted in the summer of 2018. They all have traveled to Canada from France and back again. Over 16,00 kms. When returning to Canada last summer, many of the paintings in this exhibition were rolled up and placed into my plastic architect's tube. Somewhere, somehow along the journey home, the airline lost all of my paintings. It was a catastrophe! I was in a panic. I somehow resigned to myself that I might not ever be able to share these paintings because they were lost. After many phone calls, texts and emails, they were finally returned to me 15 days later! The photos below sum up my happiness when I got them back. Since their return, I completed each piece in my studio, and had them framed in Canada. They were then packed in 2 boxes and brought back to France for this exhibition. So these painting have definitely made the rounds before finally resting on the walls of La Maison. I am so pleased to be presenting my work this summer at La Maison in Tourbes. The moment I set foot in this restaurant, I could see my paintings on the walls of this great space. Thankfully, the owners of La Maison Damien and Florence also felt the same. La Maison has been recognized as a destination dining experience in the area and by the Michelin Guide.. Here's what they said about La Maison: He is Irish, she is from Aveyron and they have poured their heart and soul into this old wine growing house. Just take a look at the Mediterranean-inspired menu (the bouillabaisse is to die for) and remember that the chef goes to Agde for his fish. Dining on the shaded terrace in summertime is an unforgettable experience! |